Dlaczego w ogóle boli nas kręgosłup?

20 gru 2015
0 Comment
Dlaczego w ogóle boli nas kręgosłup?

Każdy wie, że kręgosłup może boleć. Wielu z Nas odczuło to na własnej skórze, ale co tak naprawdę jest przyczyną dolegliwości bólowych?

Zazwyczaj ból kręgosłupa pojawia się po silnym przeciążeniu, np.: dźwignięciu czy szarpnięciu. Wielu ludziom wydaje się, że jest to bezpośrednia przyczyna dolegliwości.

Prawda jest jednak nieco inna. Oto kilka przyczyn dolegliwości bólowych:

1. Wadliwa i wymuszona postawa ciała

Mamy tu na myśli nieprawidłowo wykształcone krzywizny kręgosłupa, które powodują złe ustawienie całego ciała. Skutkiem tego jest nieprawidłowe obciążenie kręgów i krążków międzykręgowych, a co za tym idzie, powolne uszkadzanie tych struktur.

Zła postawa ciała jest spowodowana złymi nawykami. Ważne jest, aby korygować się od najmłodszych lat.

Pamiętajmy, że na korektywę nigdy nie jest za późno. Jeśli masz problem z garbieniem się, nie czekaj, udaj się do fizjoterapeuty na odpowiednie ćwiczenia korygujące

2. Nadwaga

Wszyscy wiemy, że zbędne kilogramy nie tylko są nieładne, są również niezdrowe. Tłuszcz źle wpływa na pracę narządów wewnętrznych, powoduje wiele groźnych chorób, ale większa waga, to również większe obciążenie dla naszego kręgosłupa. Dbaj o dietę i nie dokładaj swojemu ciału dodatkowych obciążeń!

3. Brak ruchu

„Ruch to życie, bezruch to śmierć”. To bardzo trafne słowa francuskiego filozofa Pascala. Jeśli chcesz mieć zdrowy kręgosłup i jak najdłużej cieszyć się życiem bez bólu, musisz polubić ćwiczenia. Ćwiczenia pozwalają na pracę stawów w takich zakresach ruchu, jakich nie używamy w codziennym życiu. Ćwiczenia wzmacniają mięśnie, poprawiają koordynację, kondycję i przyśpieszają regenerację tkanek. Wpływają pozytywnie na nasze zdrowie oraz na nasz wygląd! Ruch fizyczny zapewni zdrowe, jędrne, gładkie, gibkie ciało na bardzo długie lata!

4. Stałe przeciążenia

Przez stałe przeciążenia rozumiemy jedną stają czynność wykonywaną bardzo często. Może to być praca biurowa, wymagająca siedzenia przy komputerze, może to być fizyczna praca, polegająca na wykonywania tych samych czynności. Wiemy, że pracy nie da się zmienić, jednak warto dbać o odciążenie kręgosłupa w przerwach w pracy, lub nie obciążać go dodatkowo w domu. Jeśli dużo siedzimy w biurze, odpoczywajmy w domu w pozycji leżącej. Jeśli wykonujemy pracę fizyczną, dbajmy o odpowiednio mocny gorset mięśniowy. Zapytaj więc swojego fizjoterapeutę, co możesz zrobić, aby odciążyć swoje plecy.

5. Nieprawidłowe obuwie i odzież

W tym punkcie pojawi się pewna ciekawostka: Zbyt obcisłe ubrania mogą przyczynić się do bólów kręgosłupa! Zdziwieni? Mocno opięte spodnie, krępujące swobodne ruchy, albo spódnice, które wymuszają chód małymi kroczkami, ograniczają ruchy miednicy i powodują silne napięcie mięśni przykręgosłupowych. Może to skutkować bólem. Mówimy tu oczywiście o stałym noszeniu takiej odzieży, raz na jakiś czas jeszcze nikomu nie zaszkodziło:-)

Dbaj o swój kręgosłup, bo jest elementem, którego nie da się przecież wymienić!

 

mgr fizjoterapii Anna Mąka

Poduszka ortopedyczna – najlepsza na kręgosłup szyjny

01 gru 2015
0 Comment
Poduszka ortopedyczna – najlepsza na kręgosłup szyjny

Wielu naszych pacjentów zadaje pytanie: „Czy zmiana zwykłej poduszki na ortopedyczną naprawdę pomaga w pozbyciu się dolegliwości bólowych kręgosłupa?”

Chcąc pomóc naszym klientom postanowiliśmy odpowiedzieć na to pytanie.

Poduszka ortopedyczna jest produktem działającym w bardzo prosty sposób: odpowiednio podpiera głowę i szyję, odciążając kręgosłup i rozluźniając mięśnie obręczy barkowej i karku. Dzięki temu, podczas snu, nasze mięśni nie męczą sie, a kręgosłup może się w pełni regenerować.

Zwykła poduszka na początku użytkowana wydaje się wygodna, ale po jakimś czasie zmienia swoją strukturę i odkształca się. Skutkuje to zmianą pozycji szyi w trakcie snu i może powodować nieprzyjemne dolegliwości bólowe oraz napięcia mięśni.

Dobra poduszka ortopedyczna wykonana jest z plastycznego, miękkiego materiału, który dostosowuje się do kształtu ciała, ale nie zmienia swojej struktury przez całą noc. Poduszka powinna być elastyczna, plastyczna i odkształcająca się w taki sposób, aby zwiększyć komfort wypoczynku.

Kluczową sprawę stanowi odpowiedni dobór poduszki, a to wbrew pozorom wcale nie jest takie łatwe. Rynek jest przesycony różnymi produktami, w różnych kształtach i cenach. Należy pamiętać, że cena nie zawsze idzie w parze ze skutecznością.

Często można znaleźć poduszkę, która jest dużo tańsza, a działa dokładnie tak samo jak ta droższa.

Wybierając poduszkę musimy zwrócić uwagę na jej twardość, czy komfortowo się na niej leży, czy nie jest za miękka, lub za twarda.

Bardzo ważna jest też odpowiednia jej wysokość , która ma kluczowe znaczenia w prawidłowym podparciu głowy i szyi. Jeśli szuka się poduszki idealnej trzeba niestety stosować metodę prób i błędów. Nasze ciało bowiem przyzwyczaja się do nowego ustawienia kilka dni, więc początek z nową poduszką może być dyskomfortowy.

W wyborze bardzo może pomóc fizjoterapeuta. Po zbadaniu pacjenta jest w stanie ocenić jaka poduszka przy danych dolegliwościach byłaby najlepsza, i na co należałoby zwrócić uwagę wybierając idealną dla nas

Jeśli masz problem z szyją umów się na bezpłatną konsultacje. Nasi terapeuci powiedzą ci jak poradzić sobie z uporczywymi dolegliwościami i pomogą dobrać odpowiednią poduszkę, która poprawi komfort Twojego snu!

 

mgr fizjoterapii Anna Mąka

Nasza strona używa cookies, aby zapewnić wygodę jej przeglądania. Zaakceptowanie tej opcji oznacza zgodę na używanie cookies./ We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.
Więcej informacji/More about cookies
Ok