Jak dbać o odporność w czasie zimy?

30 gru 2016
0 Comment
Jak dbać o odporność w czasie zimy?

Okres zimowy to wyzwanie dla odporności naszego organizmu.

Niska temperatura, wiatr oraz deszcze zwiększają ryzyko pojawienia się infekcji, zarówno wirusowej, jak i bakteryjnej.

Aby uniknąć nieprzyjemnych przeziębień i w pełni cieszyć się zdrowiem, warto zadbać o wzmocnienie układu odpornościowego.

Nie potrzeba do tego drogich suplementów, wystarczy trochę dyscypliny i zmiana stylu życia!

 

  1. Witaminy

Od dawna wiadomo, że dieta ma ogromny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. W okresie zimowym dieta powinna być bogata w witaminy, a te najlepiej uzyskać z owoców i warzyw. Dostarczają dużą porcję warzyw i owoców, jako dodatek do głównych dań, lub jako przekąskę. Jedz zielone warzywa, również kiełki i nać oraz owoce zawierające dużo witaminy C – cytrusy, mrożone truskawki itd.

  1. Ciepłe posiłki

W okresie zimowym bardzo ważne jest rozgrzewanie organizmu. Pamiętaj, aby jeść dużo ciepłych i lekkostrawnych potraw, które nie obciążą układu pokarmowego. Włącz do jadłospisu ryby, ciepłe śniadania i zupy warzywne. Pij też dużo ciepłych napojów takich jak rozgrzewające herbatki i ciepłe soki. Odporność wzmacnia również miód, czosnek, imbir oraz cynamon, warto więc dodawać je do posiłków.

  1. Relaks

Aby dbać o odporność warto pamiętać o odpowiedniej ilości snu i odpoczynku. Zmęczony organizm jest bardziej podatny na infekcje i choroby. Śpij więc minimum osiem godzin i nie przeciążaj się nadmiernie. W swoim grafiku znajdź czas na relaks!

  1. Ruch fizyczny

Aktywność fizyczna zwiększa aktywność układu odpornościowego. Codzienny długi spacer lub ćwiczenia fizyczne pozwolą na zachowanie zdrowia i witalności, nawet w chłodne dni.

  1. Odpowiednie ubranie

Zwróć uwagę na to, w jaki sposób się ubierasz. Noś czapkę, szalik oraz ciepłą kurtkę. Nie narażaj się na przeciągi i pamiętaj, że chwilowe przebywanie na zewnątrz bez ciepłego odkrycia może skończyć się przeziębieniem.

Życzymy miłych zimowych dni, bez infekcji i chorób!

 

Opracowanie: mgr fizjoterapii Anna Mąka

Przedświąteczne przygotowania! Uwaga na kręgosłup!

15 gru 2016
0 Comment
Przedświąteczne przygotowania! Uwaga na kręgosłup!

Okres przedświąteczny, to bardzo szczególny czas, który jest niezwykle ważny dla większości z nas, gdyż oprócz świątecznego nastroju musimy się także zmierzyć z przygotowaniem mieszkania na przyjęcie rodziny, czy znajomych.
Co się z tym wiąże? Oczywiście sprzątanie i gotowanie!

Kręgosłup boli po nadmiernym obciążeniu go oraz po przyjmowaniu niekorzystnych pozycji. Pamiętajmy, że generalne porządki są bardzo ciężką pracą i mogą nam zaszkodzić. Mamy dla Was kilka rad, jak się przed tym ustrzec.

1.Nie zostawiaj wszystkiego na ostatnią chwilę!
Pamiętaj, że nie musisz posprzątać całego domu w jeden dzień.
Rozdziel obowiązki między domowników i dokładnie zaplanuj całe sprzątanie.
Ciężkie prace, takie jak mycie okien, czy wieszanie firan, wykonuj z przerwami, żeby nadmiernie nie obciążyć pleców.

2.Pamiętaj o prawidłowych pozycjach!
Unikaj uchylania się oraz nadmiernego skręcania tułowia. Jeśli musisz umyć podłogi, użyj mopa na długim kiju, lub uklęknij.
Przedmioty podnoś przykucając. W ten sposób nie nadwyrężysz swojego kręgosłupa.

3.Nie dźwigaj!
Jeśli musisz zrobić duże zakupy, poproś o pomoc kogoś z rodziny, lub skorzystaj z torby na kółkach.
To nieprawda, że wózek na zakupy jest atrybutem starszych pań! Dzięki niemu nie musisz dźwigać i możesz kupić dużo więcej produktów. Nie wnoś również samodzielnie do mieszkania choinki, zwłaszcza tej osadzone w doniczce z ziemią.
To może skończyć się poważną kontuzją!

4.Staraj się wysypiać!
Sen to podstawa regeneracji naszego organizmu, również kręgosłupa. Im mniej snu, tym łatwiej o kontuzję.
W przedświątecznym przygotowaniu musisz dbać także o siebie!

Mamy nadzieję, że te kilka rad pomoże chronić Wasz kręgosłup w tym szczególnym okresie. Pamiętajcie, że lepiej mieć nierówno zawieszoną firanę, niż bolący kręgosłup!

Opracowanie: mgr fizjoterapii Anna Mąka

Nasza strona używa cookies, aby zapewnić wygodę jej przeglądania. Zaakceptowanie tej opcji oznacza zgodę na używanie cookies./ We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.
Więcej informacji/More about cookies
Ok