Jaki wpływ na nasze ciało ma słońce?

14 sie 2017
0 Comment
Jaki wpływ na nasze ciało ma słońce?

Lato wprawdzie mało słoneczne, ale warto mieć nadzieję, że pogoda poprawi się na tyle, że będziemy mogli cieszyć się ciepłem i słońcem.

A czy wiece jakie korzyści dla naszego organizmu mają kąpiele słoneczne?

Poprawia nastrój – kiedy świeci słońce nasz organizm wytwarza endorfiny, zwane hormonami szczęścia.

Obserwuje się również większe wydzielanie serotoniny, która jest również hormonem poprawiającym nastrój, regulującym sen oraz poprawiającym apetyt.

Wzmacnia kości – Wszyscy wiedzą, że słońce ma coś wspólnego z witaminą D.

Pod wpływem promieni słonecznych witamina D wytwarzana jest w skórze. Pozwala ona na lepsze wchłanianie wapnia i fosforu z pożywienia. Można powiedzieć, że wzmacnia kości. Dodatkowo witamina D wspomaga pracę układu nerwowego i odporność organizmu.

Wspomaga pracę układu krążenia – słońce i ciepło normalizuje ciśnienie krwi i  poprawia pracę serca.

Pomaga w problemach skórnych – łagodna ekspozycja na słońce może złagodzić problemy ze skórą, takie jak trądzik, atopowe zapalenie skóry, czy łuszczycę. Jednak kąpiele słoneczne muszą być zażywane rozsądnie. Nadmierne opalanie się,  jest dla skóry szkodliwe.

Łagodzi bóle stawów – przewlekłe, reumatyczne bóle stawów mogą się zmniejszyć, po przebywaniu na słońcu. Dzieje się tak za sprawą rozgrzania ciała i rozluźnienia mięśni.

Przyspiesza przemianę materii – słońce przyspiesza spalanie kalorii i pomaga w oczyszczaniu organizmu.

Pamiętaj, że najbezpieczniej przebywać na słońcu do godziny 11:00 i po godzinie 16:00.

Wtedy promieniowanie jest łagodne i można uniknąć dotkliwych poparzeń. Zabezpieczaj się też kremem z odpowiednim filtrem, ponieważ pomimo tak licznych zalet słońca, potrafi ono być zdradliwe.

 

Opracowanie: mgr fizjoterapii Anna Mąka

URLOP – UWAŻAJ NA KRĘGOSŁUP!

02 sie 2017
0 Comment
URLOP – UWAŻAJ NA KRĘGOSŁUP!

Sezon urlopowy w pełni, czas relaksu i wypoczynku i perspektywa wylegiwania sie na słońcu przez najbliższy tydzień. Jednak zanim znajdziemy się na wymarzonej plaży, trzeba się przygotować do wyjazdu. Bardzo często zdarza się, że właśnie podczas tych przygotowań zaczyna boleć nas kręgosłup.

Co zatem robić, żeby nie zacząć urlopu z dokuczliwym bólem pleców?

  1. Ostrożnie z pakowaniem! – pakując się na wyjazd nie zapominaj o zasadach bezpiecznego podnoszenia. Nie dźwigaj walizek na wyprostowanych nogach! Zawsze przykucnij przed podniesieniem ciężkiego przedmiotu. Pakując rzeczy do bagażnika poproś kogoś o pomoc, lub oprzyj się jedną nogą o samochód i napnij mięśnie brzucha. W ten sposób zmniejszysz obciążenie kręgosłupa.
  2. Rób przerwy w podróży! – Jadąc samochodem w daleką podróż pamiętaj, aby robić przerwy co 1,5-2 godziny. Postój nie musi być długi, ważne żeby na chwilę zmienić pozycję, wyprostować się i chwilkę pospacerować. W ten sposób unikniesz sytuacji, w której po kilku godzinach ciągłej jazdy, nie jesteś w stanie wysiąść z samochodu z powodu bólu.
  3. Mierz siły na zamiary! – Jeśli jesteś zwolennikiem aktywnego spędzania czasu, ale na co dzień nie uprawiasz regularnie sportu, uważaj na nadmierny wysiłek. Nie rzucaj się w wir aktywności chcąc nadrobić cały rok bezruchu! Warto się rozgrzać i powoli zwiększać poziom trudności w swojej aktywności!
  4. Uważaj na przechłodzenia! – Jeśli masz problem z kręgosłupem staraj się nie narażać na przechłodzenie. Jest to ważne zwłaszcza w deszczowe i wietrzne dni. Zdarza sie, że taki „owiany” kręgosłup zaczyna boleć i można zepsuć sobie cały urlop.
  5. Weź ze sobą apteczkę! – Spakuj do walizki niezbędnik pomocny w bólu kręgosłupa. Przydadzą się leki przeciwbólowe i przeciwzapalne, plastry rozgrzewające, okład żelowy ciepło/zimno, czy pas lędźwiowo-krzyżowy.

Życzymy udanego urlopu!!

 

Opracowanie: mgr fizjoterapii Anna Mąka

Nasza strona używa cookies, aby zapewnić wygodę jej przeglądania. Zaakceptowanie tej opcji oznacza zgodę na używanie cookies./ We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.
Więcej informacji/More about cookies
Ok