Hallux – czym jest i jak sobie z nim radzić

22 lis 2017
0 Comment
Hallux – czym jest i jak sobie z nim radzić

Każdy wie jak wygląda hallux. Jest to nieestetyczna deformacja stopy, która charakteryzuje się wystającą kostką w okolicy dużego palca stopy.
Przyjmuje się, że hallux jest deformacją wynikającą z nieprawidłowego obciążenia stopy.

Na stopie znajdują się trzy główne punkty podparcia; jeden zlokalizowany jest pod piętą, drugi pod V kością śródstopia, trzeci pod I kością śródstopia, czyli w miejscu pojawienia się halluxa.

Kiedy punkty te są nierównomiernie obciążane, i większa część ciężaru zaczyna spoczywać na I kości śródstopia, może dojść do powolnej deformacji w stawie.

Przyczyny
Jedną z głównych przyczyn pojawienia się palucha koślawego jest noszenie nieprawidłowego obuwia. Wymienia się tu buty na wysokim obcasie oraz obuwie z bardzo wąskimi czubkami, które nadmiernie ściskają palce. Kolejną z przyczyn jest osłabienie mięśni podeszwowej strony stopy, które powoduje powstawanie płaskostopia poprzecznego. Dodatkowym czynnikiem może być wada ustawienia kolan, czyli kolana koślawe, która powoduje zmianę obciążenia stóp.

Zdecydowanie częściej problem ten dotyka kobiet. Kobiety zdecydowanie częściej noszą niedostosowane do stopy obuwie, ale mają również skłonność do koślawości kolan z powodu szerokich bioder i zdecydowanie luźniejszych więzadeł w stawach kolanowych.

Objawy
Deformacji stawu towarzyszy ból podczas chodzenia i stania, zaczerwienienie, czasem obrzęk. Pojawia się ograniczenie ruchomości i uczucie sztywności. Po jakimś czasie kostka staje się wystająca a paluch koślawi się i „podwija” pod pozostałe palce.

Jak temu zaradzić?

Badanie – Przede wszystkim dobrze zdiagnozować. Warto wykonać badanie u podologa. Komputerowe badania dokładnie określi jaki rodzaj wady stóp występuje w danym przypadku i pozwoli na zdiagnozowanie przyczyny schorzenia.

Wkładki – jeśli wada stóp jest duża, warto rozważyć zamówienie odpowiednich wkładek, przystosowanych do dysfunkcji. Pozwolą one na odciążenie stopy i będą zapobiegać dalszym deformacjom.

Zmiana obuwia – jeśli problem halluxa już się pojawił, to warto zmienić obuwie na wygodne i nie uciskające. Nie będzie ono wywoływać uczucia bólu i powoli na rehabilitację i zmniejszenie dolegliwości.

Ćwiczenia – stopę można ćwiczyć. Zapytaj o zestaw ćwiczeń swojego fizjoterapeutę.
Niestety przy dużych deformacjach stopy jedynym leczeniem może okazać się operacja. Pamiętajmy, że lepiej zapobiegać, niż leczyć!

Opracowanie: mgr fizjoterapii Anna Mąka

Jazda rowerowa – można czy nie?

22 lis 2017
0 Comment
Jazda rowerowa – można czy nie?

Wiele osób borykających się z problemami bólowymi kręgosłupa zadaje pytanie dotyczące jazdy rowerowej.

Czy wycieczki rowerowe wpływają korzystnie na kondycję naszego kręgosłupa, czy jest wręcz odwrotnie?
Postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Ludzie cierpiący na schorzenia kręgosłupa bardzo często dostają zakaz jeżdżenia na rowerze. Tłumaczy się to faktem, że pozycja jazdy powoduje mocne pochylenie i naraża kręgosłup na spore przeciążenie. Nie można się z tym nie zgodzić.
Jednak należy pamiętać, że każdy z nas jest inny i zupełnie inaczej będzie reagował na pewnie przeciążenia.

Z roweru należy zrezygnować, jeśli podczas, lub po zakończeniu jazdy, pojawia się ból, lub uczucie dyskomfortu. Świadczy to o tym, że ta forma aktywności nie jest korzystna dla naszego kręgosłupa. Jeśli w trakcie i po przejażdżce czujemy się dobrze i nie obserwujemy żadnego nasilenia dolegliwości, nie ma potrzeby odmawiać sobie przyjemności jeżdżenia.

Na co warto zwrócić uwagę:

1. Dostosuj wysokość kierownicy – warto podnieść kierownicę nieco wyżej i zmniejszyć zgięcie kręgosłupa. Jest to na pewno bardziej zdrowe i komfortowe dla naszego organizmu. Rewelacyjne są rowery miejskie, na których plecy są zupełnie wyprostowane.

2. Zacznij od małych dystansów – jeśli miałeś przerwę w jeżdżeniu, nie porywaj się od razu na długie dystanse. Zacznij spokojnie, od kilku kilometrów. Jeśli nie pojawią się dolegliwości bólowe, możesz stopniowo zwiększać dystans.

3. Uważaj na deszcz – jak wszyscy wiemy kręgosłup nie przepada za chłodem i wilgocią. Uważaj więc, żeby nie przemoknąć podczas wycieczki. Miej przy sobie jakieś okrycie wierzchnie i kurtkę chroniącą od deszczu.

4. Uważaj na upadki – upadek bywa niebezpieczny. Nie tylko dlatego, że można sobie połamać kości. Niekontrolowane ruchy podczas upadku mogą powodować silne przeciążenie i podrażnienie kręgosłupa, co może skutkować pojawieniem się ostrych dolegliwości bólowych.

Życzymy szerokiej drogi i udanych wycieczek!!!

Opracowała: mgr fizjoterapii Anna Mąka

Nasza strona używa cookies, aby zapewnić wygodę jej przeglądania. Zaakceptowanie tej opcji oznacza zgodę na używanie cookies./ We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website.
Więcej informacji/More about cookies
Ok