Stabilizacja tułowia – po co to komu?

Czym jest stabilizacja centralna?
Stabilizacja centralna jest to nic innego, jak kontrola mięśniowa, która jest niezbędna do utrzymania odpowiedniej stabilizacji naszego tułowia, a więc i naszego kręgosłupa.

Centrum naszego ciała znajduje się w przestrzeni, która od przodu ograniczona jest mięśniami brzucha, od tyłu mięśniami przykręgosłupowymi i pośladkowymi, od góry przeponą, od boku mięśniami ud, a od dołu mięśniami dna miednicy.
Wszystkie te mięśnie bezpośrednio, lub pośrednio przyczepiają się do okolicy kręgosłupa lędźwiowego.
Wszystkie ruchy naszego ciała powinny brać swój początek z napięcia właśnie mięśni środka (mięśni core). W wielu przypadkach niestety jest zupełnie odwrotnie.

Jak rozpoznać, że mięśnie są osłabione?
Mięśnie stabilizujące są słabe, co można zaobserwować już na pierwszy rzut oka. Zmienia się bowiem ustawienie naszego ciała. Brzuch wysuwa się do tyłu, powiększa się lordoza lędźwiowa, czyli naturalne wygięcie kręgosłupa, plecy zaokrąglają się, głowa często wysuwa się w przód.

Jako, że nie ma naturalnej ochrony naszego kręgosłupa zaczynają się pojawiać dolegliwości bólowe. Kiedy korzystasz z jakiejś terapii kręgosłupa, a efekty są krótkotrwałe może to oznaczać, że Twoje mięśnie centralne są osłabione, i aby uzyskać zadowalające efekty leczenia należy włączyć do niego odpowiednie ćwiczenia.

Po co nam silne mięsnie głębokie?
Silny gorset mięśniowy pozwala na uniknięcie dolegliwości bólowych kręgosłupa. Przeciwdziała różnym kontuzjom kręgosłupa. Poprawia naszą sprawność, koordynację i równowagę. Pamiętaj, że kaloryfer na brzuchy nie oznacza, że Twoje mięśnie środka są mocne! Ćwicząc w siłowni nie aktywujesz mięśni głębokich, ale powierzchowne, a to zupełnie co innego!
Ćwiczenia stabilizacji wymagają precyzji, dokładności i odpowiedniego ustawienia ciała. Obserwator stwierdzi, że nie są wymagające, potrafią jednak zmęczyć bardziej, niż trening siłowy. Można je wykonywać samodzielnie w domu, jednak jeśli zaczynasz swoją przygodę z takimi ćwiczeniami, warto poprosić o pomoc fizjoterapeutę. Skoryguje on ustawienia ciała i nauczy Cię, na co zwracać uwagę, aby trening przyniósł jak najlepsze efekty

Zapraszamy do naszej salki ćwiczeń!

Opracowanie: mgr fizjoterapii Anna Mąka